Kolet Janssen

auteur

Mosterdzaadjes – Geen profeet in eigen stad

28 januari 2022

Illustratie Roel Ottow

Jezus had uit de Bijbel voorgelezen in de synagoge van Nazaret. Daarna zei hij: ‘Ik ben gekomen om jullie dichter bij God te brengen. God heeft mij naar alle mensen gestuurd.’

Maar de mensen uit Nazaret kenden Jezus al van toen hij een kleine jongen was. Ze hadden hem zien spelen en groter worden. Ze kenden zijn vader en moeder en zijn familie. Ze konden Jezus niet geloven.

‘Dat is toch gewoon de zoon van Jozef? Hoe kan hij de Messias zijn?’ zegden sommigen.

Anderen zegden: ‘Laat hem eerst maar eens een paar mensen genezen, dan zullen we hem geloven! Ze zeggen dat hij dat in Kafarnaüm heeft gedaan. Waarom doet hij het dan hier ook niet?’

Jezus zuchtte. ‘Geen enkele profeet is welkom in zijn eigen stad’, zei hij. ‘Dat is altijd zo geweest. Ook de profeten van vroeger deden hun wonderen meestal in het buitenland. Denk maar aan Elia, die een weduwe ging helpen in Sidon, ver van waar hij woonde. Of aan de profeet Elisa die een man uit Syrië beter maakte. Er waren vast wel mensen dichterbij die ze ook hadden kunnen helpen. Maar ook zij waren niet welkom als profeet in hun eigen stad.’

Toen werden de mensen van Nazaret boos. Ze trokken Jezus de synagoge uit en wilden hem de stad uitjagen. Aan de rand van de stad was een ravijn. Sommige mensen waren zo kwaad op Jezus dat ze hem in de afgrond wilden gooien. Maar Jezus liep gewoon tussen hen door en ging weg.

Naar Lucas 4,21-30

(Tekst Kolet Janssen, illustratie Roel Ottow)

Denkvraag

Ook mensen die je heel goed kent (thuis, op school, in de buurt…) kunnen soms fantastisch goede dingen zeggen of doen. Dat kan een echte verrassing zijn! Ken jij zo iemand? Wat zegt of doet hij of zij?

Doe-tip

Jezus loopt gewoon tussen zijn vijanden door. Speel het spel ‘Schipper, mag ik overvaren?’ om te weten hoe dat voelt.

https://www.spelensite.be/spel/schipper-mag-ik-overvaren-0

Gebed

Lieve Jezus,

De mensen uit Nazaret konden niet geloven

hoe speciaal jij was.

Ook wij vergeten dat soms.

Daarom luisteren we graag opnieuw naar de verhalen over jou.

Zodat we af en toe een beetje op jou kunnen gelijken.

Help jij ons daarbij?

Amen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.