Kolet Janssen

auteur

Black Friday

23 november 2018

Een paar jaar geleden hoorde ik voor het eerst over het verschijnsel van mijn jongste zoon. Nu valt er niet meer aan te ontsnappen: in reclamefolders en -mails, op etalages en webshops word ik overstelpt met een bombardement aan ‘offers you can’t resist’. Het lijkt bijna alsof ik iets ga missen als ik er niet aan meedoe.

Black Friday valt voorlopig vooral op door zijn lengte: al wekenlang wordt hij aangekondigd en ook de ‘koopjes’ op die ‘dag’ duren meerdere dagen of zelfs anderhalve week. Ik ben Black Friday al beu voordat hij begint. Alsof we nog een extra koopjesperiode nodig hadden! Want wat is er mis met de gewone Sint- en Kerstdrukte? Moet het echt allemaal steeds koortsachtiger? Gaan we op die dag de koop doen van het jaar, misschien zelfs van ons leven? Ik denk het niet. Maar het wordt steeds moeilijker om te weerstaan aan al die aanbiedingen met gigantische kortingen op dingen die je eigenlijk niet moet hebben.

Je kunt niet God dienen, én de mammon, de god van het geld, staat er in de Bijbel. Je kunt niet zorgen voor het diepste, meest authentieke in jezelf en tegelijk de Black Friday-koorts volgen. Wie weet is ‘black’ niet toevallig de kleur van de duivel. Mijn geluk hangt niet af van wat ik op zo’n dag allemaal kan binnenrijven, dat weet ik best. Maar toch kijk ik ook even of er misschien iets interessants bij zit. En dan hebben ze me waar ze me hebben willen. Alleen als je een kluizenaar bent zonder internet kun je er misschien nog aan ontkomen.

Voorlopig houd ik stand tegen de vloedgolf. Gelukkig zijn er nog meer mensen die er genoeg van hebben. Zo doken bijvoorbeeld de initiatieven ‘Buy Nothing Day’ of ‘Wake Up Friday’ op, waarbij respectievelijk wordt opgeroepen om een dag helemaal niets te kopen of waarbij een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Dat is zo fijn aan onze wereld: elke hype krijgt wel zijn tegenstanders die een alternatieve actie lanceren.

Of laten we er misschien Orange Friday van maken. Een dag waarop we alleen mandarijntjes kopen, die heerlijke, onschuldige seizoensvruchten die naar Sinterklaas smaken. Dan wordt orange weer the new black.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.