Kolet Janssen

auteur

Gebouwd voor Belgische wegen

6 mei 2019

Een automerk dat saloncondities koppelt aan de conditie van de Belgische wegen is in feite behoorlijk aanstootgevend en verzurend bezig. Moeten we dat over onze kant laten gaan?

Al maandenlang hoor en zie ik op radio en tv een spotje van Mitsubishi dat ons wil overtuigen dat de Belgische wegen in zo’n abominabele staat verkeren dat je een SUV nodig hebt om er normaal overheen te kunnen rijden. Telkens als ik het hoor, word ik er kwaad van. Ten eerste omdat het al bij al nogal meevalt met die Belgische wegen. Er zijn hier en daar problemen, maar die worden meestal aangepakt. Ik heb in mijn lange carrière als automobilist nog nooit schade aan mijn wagen gehad door de staat van de wegen, zoals het spotje wel degelijk suggereert. Het kan altijd beter natuurlijk, maar als er nog extra geld zou zijn, mag dat van mij eerder naar de aanleg van fietspaden gaan dan naar een nog gladder wegdek voor automobilisten.

Schelden op België
Ten tweede omdat het zo ontzettend goedkoop is om met zijn allen een beetje te gaan schelden op de Belgische staat. Natuurlijk kan altijd alles beter, maar we leven in een land met een goede welvaart en veiligheid, met prima onderwijs en gezondheidszorg, met opvang voor wie op een of andere manier uit de boot valt. Bovendien kun je over een maand gaan stemmen als je verschuivingen in het beleid wilt zien. Ik vind het bijzonder stuitend dat ik op een openbare radiozender moet luisteren naar reclamespotjes die ons land belachelijk maken, enkel als een slimme verkooptruc.

In de file met een Mitsubishi
Ten derde omdat het spotje een volledig valse voorstelling van zaken geeft. Als ik vertraging oploop met de auto, is het altijd door files en niet door putten in het wegdek. Er zijn te veel auto’s, daar zijn we het stilaan allemaal over eens. We rijden vast in files op zowat elk moment van de dag. De oplossing voor dat probleem ligt niet in een gladder wegdek en al zeker niet in de aankoop van een Mitsubishi, maar in minder auto’s. Wat meneer Mitsubishi ook mag beweren. Want ook met een Mitsubishi sta je in diezelfde files.

Een kleurencode voor auto’s
Ten vierde omdat het blijkbaar nog altijd toegelaten is om reclame te maken voor auto’s waarvan bekend is dat ze meer verbruiken dan nodig is en gevaarlijker zijn voor zwakke weggebruikers. Waarom schaffen we ons een zuinige douchekop of spaarlampen aan als we tegelijkertijd massaal in SUV’s gaan rondrijden? Kan er op auto’s misschien niet ook een kleurencode komen zoals op voedingsmiddelen, eentje die rekening houdt met verbruik, met impact op het milieu en op fietsers en voetgangers? En ook een verbod op reclame voor de meest vervuilende en gevaarlijke modellen?

De JEP
Misschien is dit iets voor de Jury inzake Ethische Praktijken inzake reclame, bedenk ik me opeens. En wat blijkt? Die klacht is daar al behandeld. Waze-gebruikers kregen namelijk op een aantal plekken op hun route de melding dat de weg in slechte staat was, maar dat Mitsubishi-gebruikers dat mochten negeren! Te gek voor woorden! Dat is inmiddels op vraag van de JEP weer weggewerkt. Over radio- en tv-spotjes gaat het advies niet.

Misschien moet de JEP de redenen waarom een reclame aanstootgevend kan zijn dringend uitbreiden. Naast discriminatie, het vertellen van medische onwaarheden en het beschermen van kinderen, mag van mij ook ‘verzuring’ een grond zijn om klacht in te dienen. Verzuring helpt ons met zijn allen alleen maar dieper in de problemen, op elk gebied. Als Mitsubishi alleen maar kan scoren door in te spelen op bedenkelijke onderbuikgevoelens van mensen, hoef ik hun auto’s niet. Auto’s zijn een noodzakelijk kwaad. Wie ze aan de man of vrouw wil brengen, kiest daarom beter voor een positief verhaal. Dat geldt overigens voor alle automerken. Een uitdaging!

 

Een reactie op “Gebouwd voor Belgische wegen”

  1. An Goen schreef:

    Wat een goede analyse van reclame die me ook al vaak gestoord heeft.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.