Mooie benen
13 mei 2026

Vorig jaar ging ik naar de huisdokter omdat ik enkele lelijke roodbruine vlekken had op mijn onderbenen. Die waren in de loop van de jaren geleidelijk of opeens opgedoken. Het leek de huisarts geen groot gevaar, maar ze verwees me toch naar een huidarts. Een halfjaar later kon ik daar terecht.
Het bleken inderdaad geen levensbedreigende vlekken, maar ze moesten toch best weg. ‘Ben je veel onder de zonnebank geweest?’ vroeg de arts. ‘Nooit van mijn leven!’ antwoordde ik eerlijk. Maar in de zomer zit ik vaak te lezen onder een boom, met mijn hoofd in de schaduw en mijn benen in de zon. Om mooie bruine benen te krijgen…
Ik kreeg een agressieve zalf voor de meeste vlekken. Kort na het tweemaal daags opbrengen werden de vlekken groter en lelijker. Ze zagen eruit als ontstoken schurft of wat ik me daar altijd bij voorstelde. Drie weken lang ging ik braaf verder met smeren. Er volgde ook een kleine ingreep om de arrogantste vlek weg te snijden. Bij de controle was de huidarts heel tevreden. ‘Het is heel mooi genezen’, zei ze. Ik knikte twijfelend.
Mijn benen stonden nu bijna een jaar na mijn eerste doktersbezoek nog steeds vol lelijke roodbruine vlekken. Dat waren de plekken waar de boosdoeners weggewerkt waren. Ik zie er op zijn best uit als een bleke pannenkoek met krenten. Of eerlijker: als een foto van een maanlandschap met kraters. Met heimwee denk ik aan mijn driekwart zomerjurken. Kan ik de buitenwereld deze aanblik voorschotelen? Insmeren tegen de zon moet sowieso, maar wil ik rondlopen als een wandelende catalogus voor huidziekten?
Misschien stak het me nog het meest dat de huidarts totaal geen oog had voor mijn echte probleem. Waarom zou ik – in haar ogen – op mijn leeftijd ‘nog’ met mooie benen willen rondlopen?
Ik weet nog niet hoe ik mijn vlekkenprobleem ga oplossen. Een huidkleurige legging? Ronde pleistertjes op elke vlek? Alleen nog lange broeken dragen? Zigeunerrokken? Teken ik er nog een stel bij en ga ik voor een luipaardlook? Of een beetje van dat alles? Alle tips zijn welkom!
;)
;)
;)
;)
;)
Liefde is blind.
Uw man heeft het gedurende 50 jaar niet opgemerkt.
“So what” ?
Verfrissende reactie! Maar de vlekken zijn pas onlangs opgedoken hoor 😉