Tandpasta met rode strepen
29 september 2020
Naar aanleiding van een artikel over de 100ste verjaardag van het tijdschrift Zonneland, herinnerde ik me opeens hoe ik als kind gefascineerd was door een reclame in dat blad die me tot op vandaag is bijgebleven. Het was een reclame voor Signal-tandpasta, met de kenmerkende rode carrouselstrepen.
Als kind vond ik die tandpasta zoveel mooier dan de saaie witte uit onze eigen badkamer. Maar mijn ouders dachten er niet over om extra geld uit te geven voor de tandpasta uit Zonneland, die toch volgens het bijschrift beduidend beter was op elk gebied. Want in die prachtige rode strepen zat Azuleen, een ‘wonderlijk zuiverend produkt’.
De KADOC-medewerker aan wie ik dit vertelde, dook in de archieven en diepte daar zowaar de bewuste reclame op. Met een schok reisde ik terug naar mijn 10-jarige zelf. De jongen en het meisje op de foto leken wel oude bekenden. Ik voelde weer hoe jaloers ik was geweest op dat vrolijke meisje, dat niet alleen Signal-tandpasta had, maar ook nog eens hoogst aantrekkelijke kuiltjes in haar wangen. Het leven was niet eerlijk!
Ik wilde ook horen bij ‘al de jongeren in Amerika en Frankrijk’ die dol waren op de tandpasta. Ik twijfelde er niet aan dat mijn tanden veel mooier en gezonder zouden worden als ik maar die tandpasta kon gebruiken. Wie weet kreeg ik er zelfs kuiltjes in mijn wangen van! Ik snapte niet dat mijn ouders dat niet inzagen, als het toch zwart op wit in Zonneland stond.
‘Vraagt het aan uw mama, voor vanavond al!’ Het hielp niets. Signal bleef nog jarenlang een verre droom.
Als ik het voorraadkastje in mijn badkamer open, voel ik me opeens betrapt. Want daar liggen drie nieuwe tubes tandpasta. Signal met rode strepen. Of er nog Azuleen in zit, weet ik niet. En ook niet of ‘al de jongeren van Amerika en Frankrijk’ mij erom benijden. Maar ik poets elke dag als een gelukkige vrouw mijn tanden met Signal. Soms kost het niet veel om een kinderdroom te laten uitkomen.
Ik zal nooit meer beweren dat ik immuun ben voor reclame. Als je bij mij de juiste snaar raakt, blijf ik je merk trouw, zelfs vijftig jaar later en meer. Ik hoop dat ze in Averbode goed geld verdiend hebben aan die reclame. Want hij heeft een niet te kloppen lange-termijn-effect!
(Afb. uit Zonneland via KADOC)